Elektrische Auto Kopen

Elektrische auto kopen

Een Elektrische auto kopen is niet gemakkelijk. Het is een relatief nieuw product en veel informatie is er nog niet beschikbaar. Tenminste niet vergeleken met een “normale “auto. Als je die een zoekt dan vindt je op elke hoek van de straat een autohandelaar die je wel wil helpen. Of iemand uit je directe omgeving zoals bijvoorbeeld je zwager die veel verstand van auto’s heeft en je wel wil adviseren bij je aankoop. Bij een elektrische auto kopen ligt dat geheel anders. Natuurlijk zijn er wel mensen die van een elektrische auto hebben gehoord. En er zijn er ook wel die weten dat een elektrische auto kopen goed is voor het milieu. Maar je echt advies geven zal moeilijk worden. Er rijden immers nog maar een paar honderd elektrische auto’s over de Nederlands wegen. Dit is ondanks het feit dat de Nederlandse regering de verkoop van elektrische auto’s stimuleert.

Overheid stimuleert elektrische auto kopen

Bij het elektrische auto kopen heb je een groot belasting voordeel. Je hoeft namelijk geen BPM (belasting voor personenauto’s en motorrijwielen) te betalen. Een ander voordeel is dat de rijders van een elektrische auto 0% bijtelling betalen. Deze regeling geldt (voorlopig) tot eind 2014. Daarna moet 7% bijtelling betaald worden aan vadertje staat. Hier mee bevorderen ze de verkoop en de productie van de milieuvriendelijke auto. De regering heeft nog verschillende andere maatregelen die het elektrische auto kopen bevorderen. In totaal is er 65 miljoen euro gereserveerd voor het promoten van elektrisch rijden. Dit zijn alle maatregelen op een rijtje:

  • Gebruiker betaald geen BPM.
  • Gebruiker betaalt geen fiscale bijtelling tot 2014, daarna slechts 7% bijtelling.
  • Gebruiker betaald geen wegenbelasting. .
  • Bedrijven en instelling die een elektrische auto kopen krijgen ongeveer €8000 subsidie van de overheid.
  • Bedrijven en instellingen die investeren in oplaadpunten voor elektrische auto’s krijgen overheidssteun.
  • De overheid gaat zelf daar waar het mogelijk is een elektrisch auto aanschaffen.
  • Er is een zogenaamd Formule E team met prins Maurits als voorzitter. Dit team fungeert als spil in de informatie en introductie van de elektrische auto. Alle organisaties, fabrikanten en andere belanghebbende van de elektrische auto zijn hierbij betrokken.

Het is de bedoeling dat er het jaar 2020 zo’n 200.000 elektrische auto’s over de Nederlandse wegen zoeven en in 2025 moet dit al zijn opgelopen tot 1 miljoen exemplaren. Al deze overheidsmaatregelen maken een elektrische auto kopen daarmee nog niet goedkoop. Als je een Nissan Leaf aanschaft ben je grofweg €35.000 kwijt en een Renault Fluence gaat zon €25.000 kosten. Niet bepaald weggeef prijzen. Als je daarbij bedenkt dat je naast een elektrische auto kopen ook nog eens een batterij moet leasen wat ongeveer €70 per maand kost. Een elektrische auto kopen is alsnog gelimiteerd wat je keuze betreft. We zullen eens naar wat modellen en merken kijken die interessant zijn bij het elektrische auto kopen om een idee te krijgen wat een elektrische auto kopen en rijden inhoud.
Elektrische Auto Kopen

Elektrische auto kopen. Wat zijn de mogelijkheden?

Nissan Leaf

    • De Nissan Leaf pretendeert de eerste betaalbare elektrische auto te zijn. De prijs is volgens Nissan op het moment inclusief belasting en BTW €34.990. Volgens Nissan zal je over een periode van vier jaar zon €3.654 uitsparen met een elektrische auto kopen bij Nissan ten opzicht van een vergelijkbaar type auto met een verbrandingsmotor. De besparing zit hem dan in de lage brandstof kosten per jaar, het feit dat je geen bijtelling hebt en de vrijstelling van BPM en wegenbelasting. Een ander voorbeeld . Als je de Nissan Leaf s’nachts oplaad kan je een trip maken van 175 kilometer met een totale brandstofprijs van €1,50. Dat is minder dan de prijs van 1 liter benzine. De maximum snelheid is beperkt met 150 kilometer per uur. Het opladen met een snelle oplader kost slechts een half uurtje. Wil je de Nissan Leaf thuis opladen dat heeft hij daar 8 uur voor nodig.

Peugeot Ion

    • De Ion is een stadsauto met een topsnelheid van 130 kilometer per uur. Niet echte en snelheidmonster maar genoeg voor een auto je vooral gebruikt in voor korte afstanden in en om de stad. De Ion heeft een actieradius van 150 kilometer maar deze afstand wordt aanzienlijk minder bij gebruik van de verwarming of de airconditioning. En dan is er nog de prijs. Bij een elektrische auto kopen van Peugeot betaal je inclusief Btw toch nog zo’n €25.165.

Renault Influence

  • Als je zegt; Ik wil een elektrische auto kopen en wil een middenklasser dan is de Renault een van de beste keuzemogelijkheden van het moment. Een ruime auto is de Renault Influence zeker. Met zijn vier deuren en snelle, krachtige en stille elektromotor ziet het er goed uit voor de middenklasser uit Frankrijk. wanneer je echter goed kijkt komen de zelfde tekortkomingen als bij de andere modellen naar voren. De kleine actieradius en de beperkte topsnelheid. De prijs is ook niet flauw. Deze elektrische auto kopen kost je in België €22.050. De prijs in Nederland was op dit moment niet beschikbaar maar is in dezelfde orde van grote.

Wat voor veel mensen het elektrische auto kopen nog wat problematisch maakt is de actieradius van de meeste elektrische auto’s. Op het moment is de actieradius zon 160 kilometer. Wanneer je regelmatig een flinke rit wil maken moet is een elektrische auto kopen wellicht nog niet verstandig. Ik zeg er bij “nog niet”. De ontwikkelingen op dit gebied volgen elkaar snel op. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat de meest autoritten (80%) 30 kilometer of minder zijn. Een ander probleem is het aantal oplaadpunten in Nederland. Je kan wel een elektrische auto kopen maar moet ook wel een netwerk van oplaadpunten voorhanden hebben. De overheid stimuleert het installeren van deze oplaadpunten door hier flinke subsidies aan te koppelen.

Beperkingen bij elektrische auto kopen

Op dit moment zijn er nog niet veel particulieren die een elektrische auto kopen. De beperkingen zoals hierboven aangestipt zijn nog te groot. De verwachting is wel dat het binnen zeer korte tijd voor de meeste van deze hindernissen een oplossing zal worden gevonden en dat een elektrische auto kopen een goed alternatief is. Voor bedrijven en de overheid is een elektrische auto kopen nu al vaak een reëel verhaal. De subsidies en kortingen maken een groot verschil. Bovendien profiteert een bedrijf van het “groene imago” wat ze krijgen door gebruik van een elektrische auto kopen.

Leave a Comment

Next post: